Trwa ładowanie proszę czekać ...

Prowiant na górską wycieczkę

31 stycznia 2017

Wysiłek fizyczny powoduje, że organizm potrzebuje określonej diety. Uprawiając trekking, wspinaczkę lub alpinizm, trzeba przygotować się na znaczną modyfikację sposobu żywienia w porównaniu z posiłkami, jakie najczęściej spożywamy. Ma na to wpływ nie tylko sama intensywna aktywność fizyczna, ale także przyspieszenie metabolizmu związane z wysokością odczuwane już przy 3000-4000 metrach nad poziomem morza.

Najważniejsze składniki diety
Energia, niezbędna do sprawnego funkcjonowania podczas górskiej wyprawy, będzie pochodzić głównie ze spalania węglowodanów i tłuszczy, więc tych elementów nie może zabraknąć w diecie. Całodniowa aktywność na górskim szlaku może skutkować spaleniem nawet 6000 kcal, co musi być zrównoważone odpowiednio zbilansowanymi posiłkami.
Już na etapie przygotowań do wyjścia w góry warto zaplanować swój jadłospis. W dzień poprzedzający wyprawę wskazane jest zjedzenie sytej kolacji. Rano nie można zapomnieć natomiast o urozmaiconym śniadaniu. Dla utrzymania dobrej kondycji w ciągu dnia niezbędne są przekąski – zarówno przed, jak i po obiedzie, jeśli kontynuujemy wędrówkę. W tej roli najlepiej sprawdzają się produkty dostarczające duża ilość energii. Mogą być to czekoladowe batoniki lub orzechy, ale jeśli chcemy lżejszej przekąski, warto sięgnąć po suszone lub świeże owoce. Wybierając produkty na obiad i kolację, należy zadbać nie tylko o dostarczenie organizmowi kolejnej porcji węglowodanów, ale także białka.
Wyzwaniem, nawet dla doświadczonych wielbicieli górskich wycieczek, są wielodniowe wyprawy – trzeba wówczas zaplanować więcej posiłków, które nie mogą zajmować zbyt wiele miejsca w plecaku. Rozwiązaniem mogą być wówczas liofilizaty. Są to gotowe dania pozbawione wody, które nadają się do spożycia po zalaniu wrzątkiem.

Niezbędna woda
Nawadnianie jest jedną z najważniejszych kwestii podczas intensywnego wysiłku. Podczas trekkingu wraz z potem tracimy także istotne sole mineralne, a ich poziom musi być uzupełniony. Dlatego na dłuższą metę picie wyłącznie czystej wody będzie prowadziło do wyjałowienia organizmu. Nie warto popadać jednak w inną skrajność i sięgać po słodkie gazowane napoje. Ich wpływ na organizm na pewno nie będzie korzystny. Osobom aktywnym najlepiej przysłużą się napoje izotoniczne.